Pasterstwo na Podhalu

Edukacyjna aplikacja VR


ClientUrząd Miasta Nowy Targ
CategoryAplikacja VR
Year2019

Pasterstwo na Podhalu

Edukacyjna aplikacja VR

Naszym zadaniem było opracowanie merytoryczne, wizualne oraz interaktywne aplikacji pt. Historia pasterstwa na Podhalu.
Na potrzeby projektu zgłębiliśmy wiedzę o dawnych zwyczajach, wierzeniach, obrzędach związanych z wypasem owiec.
Projekt zakładał przygotowanie trójwymiarowej sceny (na gogle HTC Vive), która przenosi oglądającego na gorczańską halę otoczoną lasem, pełną roślin i ziół z której rozpościera się widok na Tatry. Dla pełniejszego wrażenia scena jest udźwiękowiona.

Scena wymagała wymodelowania terenu, roślinności (drzewa, krzewy), postaci (baca, juhas, góralki), zwierząt (owce, baran, pies pasterski), architektury (bacówka, zagrody) oraz elementów użytkowych, spożywczych i wyposażenia bacówki (naczynia, wiadra, mieszadła, ławy, formy do serów, instrument, watry, sery, chleb).
Naszym zadaniem było: modelowanie obiektów, stworzenie materiałów i tekstur, oświetlenie sceny, animacja postaci, dołożenie efektów specjalnych (efekty wolumetryczne np. mgła, dymy, ogień) oraz postprodukcja.

Centralnym punktem sceny jest bacówka wokół której rozmieszczone są istotne elementy: kierdel (stado owiec) oraz zagroda do dojenia owiec.
Widz zobaczy stado owiec, spotka pasterskie psy, wejdzie do wnętrza zadymionej bacówki. Dzięki opisom można poznać proces produkcji górskich specjałów: bundzu, bryndzy i oscypka. Dowiedzieć się nie tylko jakich sprzętów i narzędzi używali pasterze, ale wiele ciekawostek np. dlaczego dawniej kobiety nie mogły zbliżać się do bacówki.
Po scenie użytkownik przemieszcza się za pomocą teleportów usytuowanych w kluczowych miejscach (prowadzących przez kolejne etapy produkcji serów) dookoła których znajdują się interaktywne punkty informacyjne wraz z opisami wprowadzające zwiedzającego w kolejne zagadnienia.

Z pomocą kontrolerów zestawu HTC Vive możemy przemieszczać się po scenie (teleporty). Zbliżając kontroler do punktu informacyjnego uruchamiamy tablicę z opisami danego zagadnienia. Na przykład za jego pomocą otwieramy drzwi bacówki a w jej wnętrzu możemy podnieść i przyglądnąć się z bliska niektórym elementom takim jak np. formy do serów.